Verslag van de workshop over de plezierluchtvaart van 26 januari 2007

 

Vertegenwoordigers van het kabinet Landuyt

 

Jan Cornillie (kabinetschef en moderator van de vergadering)

Kris Vanderdonck (expos over paramotors)

Lore Maca (expos over ULM/DPM)

 

Vertegenwoordigers van het DGL

Maurits De Clippel (directeur dienst luchtruimten en vliegvelden)

Marc Haerinck ( directeur dienst licenties;expos over zwevers)

Johan Decock (expos over ballons)

 

Vertegenwoordigers van de luchtsporten

Federaties paramotors, ULM/DPM, zwevers en ballonnen

Aeroclub van Belgi

talrijke piloten

onbekenden in het milieu van de luchtsporten

 

van 14h tot 15h45: 4 uiteenzettingen over verschillende disciplines: paramotors, ULM/DPM, zwevers, ballons

van 16h tot 18h:     debatten, vragen/antwoorden

De DGL heeft toegezegd de vertoonde slides op haar site te zullen publiceren.

 

DEEL 1: Voorstellen voor de ULM/DPM (L. Maca)

 

De voorstellen van het kabinet komen in grote mate tegemoet aan de wensen van de federatie.

1 Registratie van de toestellen: onveranderd DGL

2 Luchtwaardigheid: onveranderd DGL (technische verificaties, type toelatingen, ARCA etc)

3 Besturing: EO ( erkend organisme) dat bevoegd zal zijn voor:

            uitreiken van trainingstoelatingen

            uitreiken van besturingstoelatingen

            aanduiding en benoeming van examinatoren

            organisatie van theoretische en praktische examens (DGL behoudt controletoezicht)

            organisatie van een jaarlijkse veiligheidsdag

            25 vlieguren/jaar of check met monitor

            toevoegen van de groep motorzwevers

4 Medisch: schrapping van klasse 3 voor ULM/DPM ==> geen voorafgaand medisch onderzoek en periodiek onderzoek bij huisarts

5 Terreinen:

            schrappen van de baanlengte gelijk aan 3 x de opstijgafstand

            schrappen van de verplichte aanwezigheid van de terreinoverste voor de ULMvelden

            schrappen van het vluchtregister

            geen belemmering om vanaf een algemeen vliegveld te opereren

6 EO (erkend organisme) met strenge goedkeuringsvoorwaarden

            moet representatief zijn, minstens 500 leden

            moet lid zijn van de aeroclub (FAI)

            een veiligheidsprogramma ontwikkelen

            zal 3 comits bevatten (te voorzien in de statuten): vorming, examens en veiligheid

            het examencomit moet onafhankelijk staan van elk commercieel aspect

            er zal een gegevensbank moeten worden bijgehouden met de gegevens van de piloten met feedback omtrent examens, licenties e.d.

            Opzetten van een uitvoeringsplan met een jaarlijkse rapportering aan de DGL

            proefperiode van 6 maanden

            contrle door de DGL mogelijk

7 Luchtwerkzaamheden

            vluchten in het kader van een vzw worden niet beschouwd als luchtwerkzaamheden

 

DEEL 2: vragen en antwoorden

 

Enkel het gedeelte ULM/DPM wordt hier hernomen

            meerdere nederlandstalige piloten dringen aan op het behoud van de vliegveldoverste, zelfs op ULM terreinen

            vraag: creatie van de functie assistent monitor voor ULM/DPM (zoals bij de paramotors)

            Enkele nederlandstalige piloten verztten zich tegen het toekennen van de verantwoordelijkheid inzake examens en uireiken van vergunningen aan de EO. Zij benadrukken dat het huidig beheer door de DGL voldoet en twijfelen aan de neutraliteit van de EO. Deze bezwaren worden meermaals en met luide verbale kracht geuit door een onbekende in het luchtsport milieu.

            Jan Cornille antwoordt dat een arbitragecommissie zal worden opgericht

            Johan Decock stipuleert dat het huidig examensysteem van de DGL zeer performant is en dat het huidige bereikte  veiligheidsniveau te danken is aan de DGL

            Jan Cornille bevestigt dat de EO 6 maanden de tijd zal hebben om zich te bewijzen en dat nadien een evaluatie zal worden gemaakt

            een examinator stipt aan dat de helft van de huidige examinatoren zich vragen stelt omtrent hun  toekomst

            een examinator uit de vrees dat de nieuwe licenties niet zullen aanvaard worden in het buitenland en op de vliegvelden

            De voorzitter van de Federatie, met steun van talrijke piloten, zowel franstalige als nederlandstalige, wijst beslist doch beleefd de door de oppositie aangevoerde argumenten van de hand.

 

Conclusie van de kabinetschef:

            niets is beslist, het KB zal worden herzien in functie van de opmerkingen

            de EO moet het hele land vertegenwoordigen

            de DGL zal controle uitoefenen

 

Planning

voorstellen gefinaliseerd tegen einde 02/2007

nadien validatie door de minister en versturing naar de gewesten en de raad van state

 

Analyse door de voorzitter van de Federatie

 

Wij wisten dat, slachtoffer van chantage door zekere vlaamse milieus, de vlaamse piloten zich gegijzeld voelden: onder het voorwendsel dat de licenties zouden worden toegekend door de Federatie zagen ze zich de toegang tot de vliegvelden ontzegd

Vraag: waarom voelen de piloten die in Walloni op de velden van St Hubert, Amougies, St Ghislain, Verviers, Spa, Froidchapelle of Beauvechain zich niet bedreigd?

Vraag: is het normaal dat vertegenwoordigers van de DGL aanwezig waren op de bijeenkomst van vlaamse piloten wat aanleiding was tot de ondertekening van de beruchte brief gepubliceerd in de News special edition?

Middels deze Newsletter special edition heeft de Federatie ten gronde het fijne van de zaak uiteengezet.

Tijdens het salon Brussels aviation, dank zij veelvuldige waals/vlaamse contacten werd de zaak bekoeld. De federatie heeft zich gengageerd om de belangen van piloten en constructeurs op europees niveau te behartigen, ongeacht of ze vlaams of waals zijn, in het kader van de toekomstige ESA (European Sport Aircraft). De stemming voor of tegen het KB op de site van de Federatie resulteerde in 8 stemmen tegen, 6 onthoudingen en 171 stemmen voor waaronder 58 van vlaamse piloten. Dit is het beste bewijs dat de overgrote meerderheid van de piloten zich niet bekommert over taalproblemen. Zij willen hun sport in alle veiligheid en met de minste beperkingen en kosten uitoefenen. Het voorstel dat de Federatie verdedigt beantwoordt volkomen aan hun verwachtingen.

Wij hebben ons dus naar deze vergadering begeven, vergezeld van enkele sympathisanten.

M.  Cornille heeft op bewonderenswaardige wijze en met zeer veel tact zijn rol van moderator uitgeoefend.

De DGL heeft zich kalm en beheerst uitgedrukt. Wij verwachtten ons aan enkele opmerkingen en vragen naar nadere precisering waarop wij ons terdege hadden voorbereid. Toen echter nam het debat plots een heel andere wending: de verschillende projecten, en meer in het bijzonder het project ULM werden sterk bekritiseerd door een nederlandstalig iemand, die luid en, naar mijn mening, agressief tussenkwam. Die persoon bevond zich links achteraan in de zaal.

Maar wie is die persoon die beweert te spreken in naam van de vlaamse piloten? Het gaat om een bestuurder van FLAG (Flemish Aerospace group). De FLAG is een vereniging van vlaamse industrilen die min of meer bij de luchtvaart betrokken zijn. Deze persoon is geen piloot van een ULM, noch van een zwever, noch van een ballon en nog minder van een paramotor.

Maar wat deed die daar dan? Ik heb moeite te geloven dat hij, op eigen initiatief, zich dermate betrokken voelt bij de evolutie van de luchtsporten dat hij zich daardoor verplicht voelt een ganse namiddag oppositie te voeren tegen de voorstellen van de minister. Zou het kunnen dat hij benvloed werd door iemand? Ik laat er u over nadenken.

Wat vertegenwoordigt deze persoon op het niveau van de luchtsport? NIETS. Hij maakt geen deel uit van een club of ULM school. Hij is vanzelfsprekend geen lid van de BULMF en weet bijgevolg ook niets af van de door deze laatste gevoerde acties. Hij is een handelaar die middels lobbywerk probeert producten die in betrekking tot de luchtvaart staan te promoten wat op zich niet betwistbaar is, integendeel. Bravo voor de promotie voor de vlaams belgische industrien.

Maar om een technisch debat te verdraaien in een communautair debat dat gaat mij te ver.

Ik laak dan ook de houding van deze heer die zich permitteert het lot van een duizendtal beoefenaars in de weegschaal te leggen, beoefenaars die zich vertegenwoordigt weten door een Federatie die meer dan 20 jaar bestaat, zonder het minste redelijk argument aan te voeren, maar door zijn stem dreigend te verheffen om de beslissing van de minister aan te vechten en er een communautair debat van te maken.

Ondanks deze fnuikende aanvallen zal de Federatie volharden in haar inspanningen om het kabinet van haar bekwaamheid om onze sport te besturen op een rechtvaardige, transparante en doelmatige wijze  voor het welzijn van ALLEN: vlamingen, walen, piloten en constructeurs.

Onze Federatie sluit zich aan bij die der ballonvaarders, paramoteurs en zwevers om het initiatief van minister Landuyt toe te juichen. Samen met zijn kabinet hebben wij kunnen bijdragen aan de steun voor zijn politiek. Het is lang geleden dat een federaal minister zich aan de luchtsport interesseerde.

Hier wordt ons een kans geboden. Laat ons die aangrijpen en elk communautair debat uitsluiten!

 

Uw President, Christian De Vries,

 

 

Met dank aan Guillaume Vinck voor de vertaling.

 


 © Copyright © FBAM - BMLF       Webmaster: Luc Van NeromVlaamse Brusselaar qui habite en Wallonie... ;-)    Site optimised for

Disclaimer NL                                                             Disclaimer FR