Logo BULMF

EXAMENPROCEDURE

 

  1. Opleiding tot kandidaat piloot ULM


    De opleiding heeft tot doel leerlingen op te leiden tot het veilig vliegen onder zichtvoorwaarden (VFR).

    De praktijkgerichte opleiding bevat de volgende fasen: elementaire besturing, precisievliegen, bijzondere vluchtfasen, het alleen vliegen, het navigeren en de examentraining. De bijgevoegde lijst geldt als richtinggevend voor de moniteur. Speciale aandacht gaat uit naar het veilig kunnen landen op de Belgische ULM terreinen en het degelijk oefenen in overlandvluchten en gesimuleerde noodlandingen.

    De vorderingen van de leerling worden bij voorkeur bijgehouden in de vorm van een individuele opleidingskaart die door de leerling wordt bijgehouden.

    De opleiding wordt verstrekt op een Belgisch geïmmatriculeerde ULM of DPM door één of meerdere erkende moniteur(s) naar keuze van de leerling.

    De moniteur draagt de kandidaat slechts voor als de kandidaat klaar is voor het examen.

     

  2. Opleiding tot kandidaat moniteur ULM

    De examinatoren hebben de intentie om op termijn een opleiding tot moniteur en hun begeleiding uit te bouwen.

  3. Theoretische proef

    Het theoretisch examen (met uitzondering van de luchtvaartwetgeving en -reglementering) wordt door de examinator schriftelijk afgenomen op basis van 30 meerkeuzevragen, te putten uit een door het college van examinatoren samengesteld vragenbundel. De examenduur bedraagt 1 uur.

    Het vragenbundel bevat minstens 300 meerkeuzevragen en wordt ter kennis gebracht van alle leerlingen.

    De vragen hebben betrekking op de volledige stof.

    De kandidaat is geslaagd indien hij minstens 70% van de punten voor elke van de drie vakken haalt.

    Het examen wordt afgelegd in het Nederlands, het Frans of het Duits naar keuze van de kandidaat.

    Voor ieder correct antwoord wordt één punt toegekend.

    Elk bedrog of poging tot bedrog tijdens het examen heeft de nietigheid van deze proef tot gevolg.

    In het geval de kandidaat niet voor alle vakken slaagt, beslist de examinator om de kandidaat op een andere dag opnieuw te examineren ofwel om hem aansluitend aan een bijkomende mondelinge proef te onderwerpen. In het herexamen legt de kandidaat het vak (of de vakken) af waarvoor hij nog niet geslaagd is.


  4. Praktische proef

    Tijdens de praktische proef levert de kandidaat het bewijs van de kennis en vaardigheid zoals bepaald in bijlage 2 van het Koninklijk besluit van 25 mei 1999 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen.

     


    De kandidaat :
      

    • legt de praktische proef af op een Belgisch geregistreerd ultralicht motorluchtvaartuig (ULM of DPM):

    • Van de groep en het model waarop hij de opleiding heeft gekregen

    • Dat voldoet aan het veiligheidsniveau zoals bepaald in de typetoelating (art 27) en voorzien is van alle vereiste boorddocumenten (art 29), inclusief het verzekeringsbewijs.

    De examinator:

    • Is bevoegd om op te treden als gezagvoerder op het voor de praktische proef gebruikte ultralicht motorluchtvaartuig (ULM of DPM)

    • Is geen partner of bloed- of aanverwant tot de vierde graad van de kandidaad

    • Wint vóór aanvang van de praktische proef bij de moniteur van de kandidaat alle nuttige informatie in met betrekking tot de opleiding van de kandidaat

    • Ziet vóór aanvang van de praktische proef de verplichte boorddocumenten van de ULM of DPM na op hun geldigheid, inbegrepen het geldige verzekeringsbewijs

    • Vergewist er zich van dat de kandidaat het reisdagboek en zijn vliegboek bij zich heeft en ze correct ingevuld zijn 

    • Ziet erop toe dat de veiligheid van het vliegtuig en de inzittende(n) niet in gevaar wordt gebracht 

    • Oordeelt in eer en geweten 

    • Probeert tijdens het examen een aangename sfeer te creëren, zonder stress.

Het examen :

  • Wordt bij voorkeur afgenomen op het thuisveld van de kandidaat en verloopt in alle objectiviteit en in omstandigheden die toelaten een normaal verloop van het examen te garanderen

  • Is erop gericht de kennis en vaardigheid van de kandidaat te beoordelen 

  • Omvat een briefing, het afnemen van de test zelf, de beoordeling van de kandidaat, een debriefing en het opstellen van het examenrapport. Dit speelt zich af op een geschikte plaats 

  • Indien mogelijk verloopt de debriefing in aanwezigheid van de instructeur van de kandidaat 

  • Wordt door de examinator aangetekend in het vliegboek van de kandidaat

De overlandvlucht: 

  • Omvat een navigatie naar- en integratie in het circuit van een vliegveld of een ULM terrein vreemd aan het eigen veld, gevolgd door een nadering met doorstart en een landing. 

  • Omvat een gesimuleerde motorpanne. 

  • Gebeurt met de recentste luchtvaartkaart LOW AIR van het ING en door gebruikmaking van het magnetisch boordkompas, doch zonder hulp van eender welk ander navigatiemiddel. 

  • Wordt voorafgegaan door de mondelinge toelichting van de vluchtvoorbereiding door de kandidaat.

     

  • De examinator mag voorstellen om de navigatie in duovlucht uit te voeren, doch alsof de kandidaat het enige bemanningslid is.
     

    De beoordeling van deze navigatieoefening wordt opgenomen in het examenverslag.
     

    Mits akkoord van het Directoraat-generaal Luchtvaart wordt de landing op minder dan 30 meter van een doel met de motor op traagloop ingezet van op een hoogte van 300 meter AGL i.p.v. 200 meter.

    In geval de kandidaat niet slaagt in de praktische proef :

      

  • Wordt de proef op een andere dag overgedaan voor dat onderdeel waarvoor de kandidaat niet geslaagd is. Er is geen beperking in het aantal herkansingen

  • Vermeldt het examenrapport in beknopte vorm de reden(en) van het niet slagen alsook het eventueel door de kandidaat gegeven commentaar tijdens de debriefing. 

  • Geeft de examinator advies als hulp voor zijn herkansing en kan hij desgevallend een bijkomende vliegopleiding adviseren.

5.    Vergoeding

De examinatoren hanteren een uniforme vergoeding, door de kandidaat verschuldigd aan de examinator, voor het afnemen van het examen met het oog op het verkrijgen van een toelating voor besturing aan boord van een ULM en van een DPM.

Voor akkoord :

 

Wavre,  23 maart 2006

Het college van examinatoren:

 

 

(Zie ook de omzendbrief CIR/LIC-08, klik)


 © Copyright © FBAM - BMLF       Webmaster: Luc Van NeromVlaamse Brusselaar qui habite en Wallonie... ;-)    Site optimised for

Disclaimer NL                                                             Disclaimer FR