Beantwoordt de door de Federatie gevolgde politiek aan het algemeen belang?

 

Naargelang de ontwikkeling van de ulm-problematiek op Europees niveau zijn er in de News Letter verschillende artikels verschenen, waaronder het voorwoord van de president in het laatste nummer, om de piloten hiervan op de hoogte te brengen.

Vóór de Algemene Vergadering werd er zelfs een speciale avond georganiseerd voor de clubs zodat iedereen juist zou weten wat er omgaat binnen de Europese instanties, alsook het standpunt dat de Federatie verdedigt.

Deze avond werd geannuleerd als gevolg van de totale onverschilligheid van de ULM-clubs voor de beslissingen genomen of te nemen door de Europese instanties.

Desondanks vond de Federatie het toch nodig om enkele minuten van de Algemene Vergadering te besteden om de luisteraars kort te informeren.

Vandaag zijn er nog enkelen die in hun vuistje lachen door te beweren dat hun Federatie niet de belangen van alle ULM’ers verdedigt.

In enkele woorden samengevat:

De ulm-federatie, samen met andere Federaties op europees niveau, heeft het behoud van de ULM, zoals bepaald in K.B. van 25 mei 1999, verdedigd, en dit naast elke andere Europese regelgeving, t.t.z. naast de basisreglementering van de luchtvaart[1]. Tot op heden beoogt het basisreglement slechts de vliegwaardigheid van de toestellen (certificatie), ook Part 21 genoemd, en het behoud van de vliegwaardigheid (onderhoud), ook Part M genoemd.

De Europese Commissie heeft EASA opgedragen om een voorstel uit te werken om de bevoegdheid van het basisreglement uit te breiden tot de licenties en de operaties. Hierin heeft zij nl. het volgende verduidelijkt:

In de commissie is gebleken dat het onttrekken van de ultralichte toestellen aan de gemeenschappelijke regels zich wellicht niet meer systematisch opdrong, vermits de prestaties van sommige van deze toestellen vandaag het niveau bereikt hebben van de lichte vliegtuigen. De commissie wenst dus dat er binnen de kortste keren stappen ondernomen zouden worden om te onderzoeken of en in welke mate sommige van deze toestellen zouden moeten onderworpen worden aan gemeenschappelijke regels.

Sindsdien is, ten gevolge van een rondvraag bij alle piloten, georganiseerd in 2004 door de EASA, op vraag van het EMF ondersteund door Europe Air Sports, de MTOW van ULMs met 22,5 kg verhoogd indien ze uitgerust zijn met een valscherm.

Anderzijds heeft de EASA ook een werkgroep (Working Group) op poten gezet om de reglementering te bestuderen en reglementen op te stellen voor het in werking stellen van een nieuw concept van luchtvaartuigen met een eenvoudige aandrijving in niet-commerciële activiteiten. Om duidelijk te zijn, het gaat over de recreatieve en sportieve luchtvaart. Alle Federaties verbonden aan Europe Air Sports hebben één à twee van hun leden afgevaardigd om deel te nemen aan deze werkzaamheden. Europe Air Sports telt dus 6 afgevaardigden onder de 15 personen die het MDM 032[2] samenstellen.

Sinds geruime tijd willen sommige Federaties, in het kader van de EMF, de MTOW van ULMs op 600 kg brengen. Ten gevolge van een categorieke afwijzing van de Commissie, na consultatie van de EASA, stemde de Algemene Vergadering van de EMF einde 2005 in Praag, democratisch (België gaf voor 100% zijn akkoord) volgende moties:

  1. behoud ten alle prijzen van de ULMs zoals hierboven bepaald (450/472,5 kg) onder nationaal regime, buiten de Europese reglementatie;

  2. Samenstelling van een team, met het oog op het bestuderen, samen met EASA, van een versoepelde reglementering voor de gemotoriseerde luchtvaartuigen boven 450/472,5 kg. Twee personen van dit team maken momenteel deel uit van MDM 032.

 

Na de 5de bijeenkomst van MDM 032 heeft de EASA een pré-consultatie (A-NPA 14/2006) van alle piloten (zie de site van de Federatie) gelanceerd. Wie heeft er, buiten de Federatie, nog geantwoord?

Parallel met MDM 032 heeft de EASA ook een andere werkgroep opgericht: de M 017.

In principe zijn alle gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde luchtvaartuigen tussen 450 kg en 2.000 kg, die deel uitmaken van de sportieve en recreatieve luchtvaart, onderworpen aan de basisreglementering van de luchtvaart, t.t.z. vliegwaardigheid en behoud van vliegwaardigheid (maintenance). De Commissie heeft, met de hulp van de EASA, een reglement gepubliceerd over de vliegwaardigheid, de 1702/2003 en over het onderhoud, de 2042/2003[3]. Per uitzondering nochtans zullen de reglementen over het onderhoud slechts van toepassing worden op de niet-commerciële luchtvaart vanaf september 2008. Een raadpleging over dat reglement werd georganiseerd in 2005, de zwevers en de ballons hebben hierop geantwoord. Een van de taken van M017 bestaat  in het ontleden van de bij EASA ontvangen antwoorden en het voorstellen van een wijziging aan het onderhoudsreglement. Dit reglement zal van toepassing worden vanaf september 2008 op alle luchtvaartuigen van de sportieve en recreatieve luchtvaart waarvan de MTOW tussen de 450/472,5 en 2.000 kg ligt.

 

Sinds eind 2006 heeft EASA 2 subgroepen gecreëerd: een in de schoot van MDM 032, belast met het bestuderen en het voorstellen van een reglement RPPL (Recreational Private Pilote Licence), een tweede in de schoot van M017 voor het bestuderen van de kwalificatie van het personeel nodig om de onderhoudstaken uit te voeren die zullen voorgesteld worden door de M017.

 

Op basis van een voorstel van EASA, heeft de Commissie in een ander register een project opgesteld dat ertoe strekt om aan het basisreglement de vergunningen en operaties toe te voegen. Dit project van de Commissie, gekend onder nr. COM 2005/0579, werd enerzijds voorgelegd aan de Ministerraad van verleden december, terwijl sommige afgevaardigden van het Europees Parlement er amendementen aan hebben toegevoegd. Hier in de Parlementaire Commissie in Brussel moet onverwijld gestemd worden, waarna de Plenaire vergadering in Straatsburg deze moet goedkeuren. Als de amendementen van het Parlement goedgekeurd worden door de Raad (die reeds zijn standpunt heeft gevestigd) zal het reglement gepubliceerd worden in het Officieel Journaal van de Gemeenschappen en toepasbaar zijn voor alle Europese burgers. Als de amendementen niet zouden aangenomen worden, zal er een tweede lezing zijn door het Parlement en een compromis zal overwogen moeten worden tussen Parlement – Commissie – Raad).

(dit is de toestand op 15 januari 2007 – wordt vervolgd)

 

Louis Berger   louis.berger@fed-ulm.be

Vice-President Europe Air Sports

 

Vertaling Roland Smolders & Nele


 

[1] De basisreglementering van de luchtvaart (1592/2002) en ook het reglement 1702/2003 en 2042/2003 kunnen geraadpleegd worden op de site www.belgianaeroclub.be onder de rubriek Docs

[2] Zowel dee evolutie van het werk van MDM 032 en zijn mandaat kunnen geraadpleegd worden op de site www.belgianaeroclub.be onder de rubriek EAS

[3] De basisreglementering van de luchtvaart (1592/2002) en ook de reglementen 1702/2003 en 2042/2003 kunnen geraadpleegd worden op de site www.belgianaeroclub.be onder de rubriek Docs


 © Copyright © FBAM - BMLF       Webmaster: Luc Van NeromVlaamse Brusselaar qui habite en Wallonie... ;-)    Site optimised for

Disclaimer NL                                                             Disclaimer FR