Statuten
van de Belgian ULM Federation Nummer van de
vereniging : 186982 Bijlage van het
Staatsblad van 25 februari 1982, gewijzigd door de Bijlage van het Staatsblad
van 14 april 1988 TITEL I - Naam, zetel, doel, duur. Artikel
1
De vereniging draagt
als naam Belgian ULM Federation. Deze nieuwe benaming vervangt de oude
benamingen « Fédération Belge d’Aviation Micro-légère » in het
frans en «Belgische Micro-Luchtvaart Federatie » in het nederlands. In haar betrekkingen
met derden mag zij ook gebruik maken
van de afkorting "BULMF" Artikel 2 De vereniging is
gevestigd : Montoyerstraat 1 te 1040 Brussel, gerechtelijk arrondissement
Brussel Artikel 3 De vereniging
heeft als hoofddoel de micro-luchtvaart in de meest algemene zin te bevorderen.
De vereniging kan alle bijkomstige verrichtingen doen die bij het hoofddoel
aansluiten. In die zin mag zij ook alle economische activiteiten uitoefenen, op
voorwaarde dat de opbrengst daarvan uitsluitend besteed wordt aan het hoofddoel.
Voor zover de Belgische wetten het toelaten, mag de vereniging ook haar
werkgebied reglementeren, met als enige bedoeling het bevorderen van de
veiligheid van de Belgische micro-luchtvaart. Elke inmenging in
politieke, filosofische, taalkundige of religieuze problemen is verboden
aan de vereniging. Artikel 4 De vereniging is
vanaf nu opgericht voor een onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde ontbonden
worden. TITEL II –
Leden. Artikel 5 Personen geïnteresseerd
in het lidmaatschap kunnen dit bekomen door de betaling van een jaarlijkse
lidgeld waarvan het bedrag bepaald wordt door de algemene vergadering. Dit
bedrag zal niet hoger zijn dan 500€. De vereniging
bestaat pas geldig als er minstens twintig leden zijn. Het referentiejaar loopt
van 1 april tot 31 maart van het volgend jaar. Worden geacht lid te zijn: de
personen die in orde zijn met hun lidgeld, hetzij vanaf 1 april als de betaling
werd verricht voor deze datum, hetzij de dag nadat het lidgeld effectief is
toegekomen op de vereniging. Het stemrecht op de algemene vergadering wordt
evenwel slechts toegekend aan de leden die hun lidgeld betaald hebben op datum
van het versturen van de uitnodigingen. Het betalen van het lidgeld in de loop
van het jaar geeft geen recht op terugbetaling. Wordt geacht
ontslag te nemen, het lid dat zijn lidgeld niet heeft betaald voor 1 april. Artikel 6 Alle leden moeten
zich schikken naar de statuten van de vereniging zowel als naar de beslissingen
van de algemene vergadering en van de raad van bestuur. Artikel 7 In geen geval
kunnen de leden verantwoordelijk gesteld worden voor de verbintenissen van de
vereniging. Artikel
8
Het
verlies van lidmaatschap gebeurt door : a) een geldig ontslag, na uitvoering van alle
verplichtingen ten opzichte van de vereniging. b) uitsluiting door de
algemene vergadering wegens gegronde redenen op voorstel van de raad van
bestuur. c)
de raad van bestuur kan het lidmaatschap opschorten van de leden die zich zouden
schuldig gemaakt hebben aan ernstige inbreuken op de statuten, op de regels van
de eerbaarheid en van welvoeglijkheid. Deze beslissing moet gemotiveerd worden
en de betrokkene moet de kans hebben gekregen om gehoord te worden, eventueel
bijgestaan door een raadgever. TITEL III - Raad
van Bestuur Artikel 9 De vereniging
wordt geleid door een raad van bestuur van ten minste zes leden en ten hoogste
tien leden. De leden van de
raad van betuur worden verkozen door de algemene vergadering bij absolute
meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.Iedere bestuurder wordt
verkozen voor een duur van drie jaar. Het
mandaat eindigt op de overeenkomstige algemene vergadering. Kunnen alleen lid
zijn van de raad van bestuur, de leden die in orde zijn met hun lidgeld en die
minstens één jaar lid zijn. Artikel 10 De kandidaturen voor de raad van bestuur moeten afgegeven worden aan de
voorzitter van de algemene vergadering uiterlijk op het ogenblik dat het punt
“verkiezingen” op de dagorde
van de algemene vergadering wordt besproken. Artikel 11. Elke
kandidaat voor het voorzitterschap van de raad van bestuur moet deel uitmaken van de raad van bestuur in het
jaar dat zijn kandidatuur voorafgaat. De voorzitter van
de raad van bestuur wordt bij gewone meerderheid verkozen door de algemene
vergadering, op voorstel van de verkozen bestuurders. De raad van
bestuur duidt in zijn midden een vice-voorzitter, een secretaris en een
schatbewaarder aan. Deze mandaten
zijn cumuleerbaar, behalve voor de Voorzitter. Het mandaat van
Voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en schatbewaarder bedraagt één jaar. Artikel 12 De raad van
bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor de leiding en het beheer
van de vereniging. De raad kan
eveneens opdrachten toevertrouwen aan één of meerdere bestuurders, aan leden
of aan derden. In deze gevallen wordt de omvang en duur van deze bevoegdheden
nader vastgelegd. Het ontslag of de afzetting van
een bestuurder stelt een einde aan elke opdracht die hem door de raad van
bestuur is toegewezen. Artikel 13 De raad van
bestuur vertegenwoordigt de vereniging t.o.v. derden op gerechtelijk en
financieel gebied. De lopende
briefwisseling, die de vereniging niet financieel bindt, kan door de secretaris
of door een bestuurder getekend worden. Artikel 14 De raad van
bestuur legt de algemene vergadering de jaarlijkse rekeningen en jaarverslagen
voor na controle door de commissarissen – controleurs van de rekeningen. Er
worden twee commissarissen – controleurs van de rekeningen verkozen door de
algemene vergadering voor de duur van één jaar. De bestuurders
nemen geen enkele persoonlijke verplichting t.o.v. de vereniging op. Hun mandaat is
gratis en hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het
gekregen mandaat en de zware fouten die ze in het beheer bedrijven. Artikel 15 De raad van
bestuur komt minstens tweemaal per jaar bijeen. Hij vergadert geldig indien
minstens de helft van zijn leden aanwezig zijn. De stemmingen
gebeuren met volstrekte meerderheid. In geval van
staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter. Artikel 16 Elk lid van de
raad van bestuur moet in vraag kunnen gesteld worden op elke algemene
vergadering. TITEL IV -
Algemene vergadering Artikel 17 De algemene vergadering is
samengesteld uit al de leden. Elk lid kan zich
door een ander lid laten vertegenwoordigen met een geschreven volmacht. Elk lid kan maar
over één volmacht beschikken. Artikel 18 De jaarlijkse
vergadering zal minstens tien maanden, hoogstens veertien maanden na de vorige
jaarlijkse algemene vergadering plaats vinden. De raad van
Bestuur zal de uitnodigingen per post aan elk lid opsturen, 15 dagen voor de
algemene vergadering. Artikel 19 De algemene
vergaderingen beslissen geldig bij volstrekte meerderheid van de aanwezige
leden, behalve voor de andere gevallen die in de wet of elders in deze statuten
voorzien zijn. De AV kan bij
volstrekte meerderheid beslissen een nieuw punt toe te voegen aan de dagorde. In dit geval
kunnen geldig beslissingen genomen worden buiten de dagorde. De beslissingen
liggen ter inzage van de leden op de zetel van de vereniging Onder de
verantwoordelijkheid van de algemene vergadering vallen : -de
statutenwijzigingen; -de benoeming en
afzetting van de beheerders; -de goedkeuring
van de rekeningen; -de benoeming van
twee commissarissen – controleurs van de rekeningen; -de ontbinding van
de vereniging; -de uitsluiting
van leden; -het bepalen van
de jaarlijkse bijdrage Artikel 20 De Raad van
bestuur kan een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen. Hij is hiertoe
verplicht wanneer minstens één vijfde van de leden hierom verzoekt Artikel 21 In geval van
ontbinding van de vereniging duidt de algemene vergadering één of meerdere
vereffenaars aan. Het saldo van het actief zal gestort
worden aan één of meerdere verenigingen die hetzelfde doel nastreven of, bij
gebrek hieraan, aan een of meerdere sportfederaties. |
© Copyright © FBAM - BMLF Webmaster: Luc Van Nerom, Vlaamse Brusselaar qui habite en Wallonie... ;-) Site optimised for
|