Logo BULMF

Statuten van de Belgian ULM Federation

Versie in .DOC formaat.

 

 

Nummer van de vereniging : 186982

BTW of ondernemingsnummer : 422604155

 

Bijlage van het Staatsblad van 25 februari 1982, gewijzigd door de Bijlage van het Staatsblad van 14 april 1988, 14 december 2005

Beslissing van de Algemene vergadering van 18 december 1987, 10 juni 2005 en 14 mei 2007.

 

TITEL I - Naam, zetel, doel, duur.

 

Artikel 1

 

De vereniging draagt als naam Belgian ULM Federation.

Deze nieuwe benaming vervangt de oude benamingen « Fédération

Belge d’Aviation Micro-légère » in het frans en «Belgische Micro-Luchtvaart Federatie » in het nederlands.

In haar betrekkingen met derden mag zij ook gebruik maken van de afkorting "BULMF"

 

Artikel 2

De vereniging is gevestigd : Montoyerstraat 1 te 1040 Brussel, gerechtelijk arrondissement Brussel

 

Artikel 3

De vereniging heeft als hoofddoel de ultra-lichte luchtvaart in de meest algemene zin te bevorderen.

De vereniging kan alle bijkomstige verrichtingen doen die bij het hoofddoel aansluiten.

 

In die zin mag zij ook alle economische activiteiten uitoefenen, op voorwaarde dat de opbrengst daarvan uitsluitend besteed wordt aan het hoofddoel. Voor zover de Belgische wetten het toelaten, mag de vereniging ook haar werkgebied reglementeren, met als enige bedoeling het bevorderen van de veiligheid van

de ultralichte luchtvaart.

Elke inmenging in politieke, filosofische, taalkundige of religieuze problemen is verboden aan de vereniging.

Zij kan eveneens de evoluties opvolgen rond een nieuwe categorie van toestellen van meer dan 450 kg indien deze zou worden gecreëerd.

 

Artikel 3bis

De vereniging is bevoegd voor het ultralichte vliegwezen in het kader van de huidige en toekomstige Belgische wetgeving en kan de functies uitoefenen die haar in dit kader kunnen worden toegekend.

Zij kan deze functies autonoom of samen met andere luchtsportfederaties uitoefenen.

 

Artikel 4

 

De vereniging is vanaf nu opgericht voor een onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde ontbonden worden.

 

TITEL II – Leden

 

Artikel 5

 

Personen geïnteresseerd in het lidmaatschap kunnen dit bekomen door de betaling van een jaarlijkse lidgeld waarvan het bedrag bepaald wordt door de algemene vergadering. Dit bedrag zal niet hoger zijn dan 500€.

De vereniging bestaat pas geldig als er minstens twintig leden zijn. Het referentiejaar loopt van 1 april tot 31 maart van het volgend jaar. Worden geacht lid te zijn: de personen die in orde zijn met hun lidgeld, hetzij vanaf 1 april als de betaling werd verricht voor deze datum, hetzij de dag nadat het lidgeld effectief is toegekomen op de vereniging. Het stemrecht op de algemene vergadering wordt evenwel slechts toegekend aan de leden die hun lidgeld betaald hebben op datum van het versturen van de uitnodigingen. Het betalen van het lidgeld in de loop van het jaar geeft geen recht op terugbetaling.

Wordt geacht ontslag te nemen, het lid dat zijn lidgeld niet heeft betaald voor 1 april.

 

Artikel 6

 

Alle leden moeten zich schikken naar de statuten van de vereniging zowel als naar de beslissingen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur.

 

Artikel 7

 

In geen geval kunnen de leden verantwoordelijk gesteld worden voor de verbintenissen van de vereniging.

 

Artikel 8

 

Het verlies van lidmaatschap gebeurt door :

a) een geldig ontslag, na uitvoering van alle verplichtingen ten opzichte van de vereniging.

Het ontslag moet schriftelijk gebeuren en aan de raad van bestuur gericht worden.

b) uitsluiting door de algemene vergadering wegens gegronde redenen op voorstel van de raad van bestuur.

c) de raad van bestuur kan het lidmaatschap opschorten van de leden die zich zouden schuldig gemaakt hebben aan ernstige inbreuken op de statuten, op de regels van de eerbaarheid en van welvoeglijkheid. Deze beslissing moet gemotiveerd worden en de betrokkene moet de kans hebben gekregen om gehoord te worden, eventueel bijgestaan door een raadgever.

 

TITEL III - Raad van Bestuur

 

Artikel 9

 

De vereniging wordt geleid door een raad van bestuur van ten minste zes leden en ten hoogste tien leden.

De leden van de raad van bestuur worden verkozen door de algemene vergadering bij absolute meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.Iedere bestuurder wordt verkozen voor een duur van drie jaar. Het mandaat eindigt op de overeenkomstige algemene vergadering.

Kunnen alleen lid zijn van de raad van bestuur, de leden die in orde zijn met hun lidgeld en die minstens één jaar lid zijn.

 

Artikel 10

 

De kandidaturen voor de raad van bestuur moeten afgegeven worden aan de voorzitter van de algemene vergadering uiterlijk op het ogenblik dat het punt “verkiezingen” op de dagorde van de algemene vergadering wordt besproken.

 

Artikel 11

 

Elke kandidaat voor het voorzitterschap van de raad van bestuur moet deel uitmaken van de raad van bestuur in het jaar dat zijn kandidatuur voorafgaat.

 

De voorzitter van de raad van bestuur wordt bij absolute meerderheid verkozen door de algemene vergadering, op voorstel van de verkozen bestuurders.

De raad van bestuur duidt in zijn midden een vice-voorzitter, een secretaris en een schatbewaarder aan. Deze mandaten zijn cumuleerbaar, behalve voor de Voorzitter.

Het mandaat van Voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en schatbewaarder bedraagt één jaar.

 

Artikel 12

 

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor de leiding en het beheer van de vereniging.

De raad kan eveneens opdrachten toevertrouwen aan één of meerdere bestuurders, aan leden of aan derden. In deze gevallen wordt de omvang en duur van deze bevoegdheden nader vastgelegd.

Het ontslag of de afzetting van een bestuurder stelt een einde aan elke opdracht die hem door de raad van bestuur is toegewezen.

 

Artikel 13

 

De raad van bestuur vertegenwoordigt de vereniging t.o.v. derden op gerechtelijk en financieel gebied.

De lopende briefwisseling, die de vereniging niet financieel bindt, kan door de secretaris of door een bestuurder getekend worden.

 

Artikel 14

 

De raad van bestuur legt de algemene vergadering de jaarlijkse rekeningen en jaarverslagen voor na controle door de commissarissen – controleurs van de rekeningen.

Er worden twee commissarissen – controleurs van de rekeningen verkozen door de algemene vergadering voor de duur van één jaar.

De bestuurders nemen geen enkele persoonlijke verplichting t.o.v. de vereniging op.

Hun mandaat is gratis en hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het gekregen mandaat en de zware fouten die ze in het beheer bedrijven.

 

Artikel 15

 

De raad van bestuur komt minstens tweemaal per jaar bijeen. Hij vergadert geldig indien minstens de helft van zijn leden aanwezig zijn.

De stemmingen gebeuren met volstrekte meerderheid.

In geval van staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

 

Artikel 16

 

Elk lid van de raad van bestuur moet in vraag kunnen gesteld worden op elke algemene vergadering.

 

Artikel 16 bis

 

In de schoot van de vereniging worden 3 comités opgericht die hun opdrachten in volle onafhankelijkheid vervullen, evenals een college. Hun leden worden benoemd voor een mandaat van 3 jaar.

 

De 3 comités beraadslagen bij gewone meerderheid en worden voorgezeten door een voorzitter die gekozen wordt in hun midden.

 

1° Het comité belast met opleidingsopdrachten: « het Opleidingscomité»

 

Dit comité bestaat uit 4 tot 7 leden die hetzij instructeur, hetzij examinator of expert zijn en die hun mandaat op de volgende wijze verkrijgen :

 

Een vergadering van de instructeurs verkiest bij absolute meerderheid 4 tot 7 leden. Deze verkiezing gaat over alle kandidaten, waarbij elke kiezer de mogelijkheid heeft om voor meerdere kandidaten te verkiezen.

 

Indien er op deze wijze geen 7 kandidaten verkozen zijn, gaat de vergadering van instructeurs over tot een tweede stemronde.

Deze verloopt volgens dezelfde procedure en betreft de kandidaten die in de eerste ronde niet verkozen werden. Worden weerhouden, het aantal verkozenen tot beloop van het aantal te begeven mandaten in functie van het aantal behaalde stemmen van elk van de kandidaten.

 

De leden die op die wijze worden verkozen verkrijgen hun mandaat bij de goedkeuring door de Algemene Vergadering die zich tegen hun verkiezing kan verzetten met een twee derden meerderheid.

 

Dit comité :

 

- zorgt ervoor dat de opleiding zonder winstbejag, ononderbroken en met respect voor de principes van gelijkheid en doorzichtigheid wordt georganiseerd;

- maakt het gedetailleerde opleidingsprogramma op voor het bekomen van de toelatingen en bevoegdheidsverklaringen met inbegrip van de opleidingsmethodes;

- zorgt voor de publicatie en de bijwerking van de opleidingsprogramma’s;

- stelt de kwalificatievoorwaarden voor examinatoren vast;

- kent de bevoegdverklaringen voor examinatoren toe en zorgt voor de opname van de aanstelling ervan in de databank;

- stelt de regels vast volgens dewelke de examinatoren worden aangesteld, m.n. het aantal vereiste examinatoren en taalkundige regels;

- erkent de vzw’s in wiens kader opleidingen niet als luchtarbeid worden beschouwd.

 

2° Het comité belast met de praktische organisatie van de examens: « het Examencomité» 

 

Dit comité is samengesteld uit 3 tot 7 leden die verkozen worden door de Algemene Vergadering op voorstel van de raad van bestuur.

Deze leden mogen noch instructeur, noch examinator zijn noch professionele commerciële banden hebben met de DPM of ULM. De voorzitter van dit comité moet lid zijn van de Raad van Bestuur.

 

Dit comité:

 

- ontvangt de aanvragen tot examens;

- duidt de examinatoren aan onder de bevoegde examinatoren in functie van de regels en procedures die vastgelegd worden door het Opleidingscomité;

- bepaalt de tarieven;

- waakt over de organisatie van theoretische en praktische examens;

- zorgt voor de opname van de resultaten van de theoretische en praktische examens in de databank.

 

3° Het comité belast met veiligheidsopdrachten: « het Veiligheidscomité»

 

Dit comité bestaat uit 3 tot 7 leden die bij gewone meerderheid worden verkozen door de Algemene Vergadering op voorstel van de Raad van Bestuur.

 

Dit comité:

 

- staat in voor de bevordering van de veiligheid en stelt een programma voor de veiligheidsbevordering op;

- zorgt voor de jaarlijkse organisatie van de specifieke opleiding inzake veiligheid;

- organiseert onder toezicht van het College van de Comités, de samenwerking met het Directoraat Generaal Luchtvaart op het vlak van de inbreuken op de luchtvaartwetgeving en de gevolgen hiervan;

- verzekert zich in de mate van het mogelijke van de naleving van de reglementering;

- zorgt voor de vermelding van de relevante informatie inzake veiligheid in de database, met name de veiligheidsopleidingen die gevolgd worden;

- verzamelt en analyseert de ongevallen en incidenten en formuleert voorstellen van preventieve maatregelen die in het programma voor de bevordering van de veiligheid moet geïntegreerd worden;

- Onderzoekt de disciplinaire zaken die het aan het College van de Comités voorlegt.

 

4° « het College van de Comités » of « College »

 

Dit college bestaat uit de drie voorzitters van de comités en wordt voorgezeten door de voorzitter van het Examencomité.  Dit college beslist bij gewone meerderheid.

 

Dit College, op basis van de werkzaamheden van de drie comités en zonder zich in hun plaats te stellen :

- ontvangt en behandelt de disciplinaire dossiers opgesteld door het Veiligheidscomité;

- levert de oefentoelatingen, de toelatingen tot het vliegen en de bevoegdheidsverklaringen af;

- beperkt, schorst en trekt de toelatingen en bevoegdverklaringen in bij gemotiveerde beslissing, waarbij de betrokkenen de kans moet hebben gekregen om zich te verdedigen;

- Vormt het organisme dat verantwoordelijk is voor de databank en regelt de toegang ervan voor de drie comités;

- Staat in voor de kontakten met het Directoraat Generaal van de Luchtvaart met het oog op diens aanwezigheid bij de examens en inzake samenwerking op het vlak van inbreuken op de luchtvaartwetgeving.

 

TITEL IV - Algemene vergadering

 

Artikel 17

De algemene vergadering is samengesteld uit al de leden.

Elk lid kan zich door een ander lid laten vertegenwoordigen met een geschreven volmacht.

Elk lid kan maar over één volmacht beschikken.

 

Artikel 18

De jaarlijkse algemene vergadering zal minstens tien maanden, hoogstens veertien maanden na de vorige jaarlijkse algemene vergadering plaats vinden.

De raad van Bestuur zal de uitnodigingen per post aan elk lid opsturen, 15 dagen voor de algemene vergadering.

 

Artikel 19

De algemene vergaderingen beslissen geldig bij volstrekte meerderheid van de aanwezige leden, behalve voor de andere gevallen die in de wet of elders in deze statuten voorzien zijn.

 

De AV kan bij volstrekte meerderheid beslissen een nieuw punt toe te voegen aan de dagorde.

In dit geval kunnen geldig beslissingen genomen worden buiten de dagorde.

De beslissingen liggen ter inzage van de leden op de zetel van de vereniging.

Onder de verantwoordelijkheid van de algemene vergadering vallen :

 

- de statutenwijzigingen;

- de benoeming en afzetting van de beheerders;

- de goedkeuring van de rekeningen;

- de benoeming van twee commissarissen – controleurs van de rekeningen;

- de ontbinding van de vereniging;

- de uitsluiting van leden;

- het bepalen van de jaarlijkse bijdrage;

- de goedkeuring van de samenstelling van het Opleidingscomité, het Examencomité en het Veiligheidscomité.

 

Artikel 20

 

De Raad van bestuur kan een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen.

Hij is hiertoe verplicht wanneer minstens één vijfde van de leden hierom verzoekt

 

Artikel 21

 

In geval van ontbinding van de vereniging duidt de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aan.

Het saldo van het actief zal gestort worden aan één of meerdere verenigingen die hetzelfde doel nastreven of, bij gebrek hieraan, aan een of meerdere sportfederaties.

 

 


 © Copyright © FBAM - BMLF       Webmaster: Luc Van NeromVlaamse Brusselaar qui habite en Wallonie... ;-)    Site optimised for

Disclaimer NL                                                             Disclaimer FR