Statuten van de Belgian
ULM Federation
Nummer van de
vereniging : 186982
BTW of
ondernemingsnummer : 422604155
Bijlage van
het Staatsblad van 25 februari 1982, gewijzigd door de Bijlage van het
Staatsblad van 14 april 1988, 14 december 2005
Beslissing van
de Algemene vergadering van 18 december 1987, 10 juni 2005 en 14 mei 2007.
TITEL I
- Naam, zetel, doel, duur.
Artikel 1
De vereniging
draagt als naam Belgian ULM Federation.
Deze nieuwe
benaming vervangt de oude benamingen « Fédération
Belge
d’Aviation Micro-légère » in het frans en «Belgische Micro-Luchtvaart Federatie
» in het nederlands.
In haar
betrekkingen met derden mag zij ook gebruik maken van de afkorting "BULMF"
Artikel 2
De vereniging
is gevestigd : Montoyerstraat 1 te 1040 Brussel, gerechtelijk arrondissement
Brussel
Artikel 3
De vereniging
heeft als hoofddoel de ultra-lichte luchtvaart in de meest algemene zin te
bevorderen.
De vereniging
kan alle bijkomstige verrichtingen doen die bij het hoofddoel aansluiten.
In die zin mag
zij ook alle economische activiteiten uitoefenen, op voorwaarde dat de opbrengst
daarvan uitsluitend besteed wordt aan het hoofddoel. Voor zover de Belgische
wetten het toelaten, mag de vereniging ook haar werkgebied reglementeren, met
als enige bedoeling het bevorderen van de veiligheid van
de ultralichte
luchtvaart.
Elke inmenging
in politieke, filosofische, taalkundige of religieuze problemen is verboden aan
de vereniging.
Zij kan
eveneens de evoluties opvolgen rond een nieuwe categorie van toestellen van meer
dan 450 kg indien deze zou worden gecreëerd.
Artikel 3bis
De vereniging
is bevoegd voor het ultralichte vliegwezen in het kader van de huidige en
toekomstige Belgische wetgeving en kan de functies uitoefenen die haar in dit
kader kunnen worden toegekend.
Zij kan deze
functies autonoom of samen met andere luchtsportfederaties uitoefenen.
Artikel 4
De vereniging
is vanaf nu opgericht voor een onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde ontbonden
worden.
TITEL II
– Leden
Artikel 5
Personen
geïnteresseerd in het lidmaatschap kunnen dit bekomen door de betaling van een
jaarlijkse lidgeld waarvan het bedrag bepaald wordt door de algemene
vergadering. Dit bedrag zal niet hoger zijn dan 500€.
De vereniging
bestaat pas geldig als er minstens twintig leden zijn. Het referentiejaar loopt
van 1 april tot 31 maart van het volgend jaar. Worden geacht lid te zijn: de
personen die in orde zijn met hun lidgeld, hetzij vanaf 1 april als de betaling
werd verricht voor deze datum, hetzij de dag nadat het lidgeld effectief is
toegekomen op de vereniging. Het stemrecht op de algemene vergadering wordt
evenwel slechts toegekend aan de leden die hun lidgeld betaald hebben op datum
van het versturen van de uitnodigingen. Het betalen van het lidgeld in de loop
van het jaar geeft geen recht op terugbetaling.
Wordt geacht
ontslag te nemen, het lid dat zijn lidgeld niet heeft betaald voor 1 april.
Artikel 6
Alle leden
moeten zich schikken naar de statuten van de vereniging zowel als naar de
beslissingen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur.
Artikel 7
In geen geval
kunnen de leden verantwoordelijk gesteld worden voor de verbintenissen van de
vereniging.
Artikel 8
Het verlies
van lidmaatschap gebeurt door :
a) een geldig
ontslag, na uitvoering van alle verplichtingen ten opzichte van de vereniging.
Het ontslag
moet schriftelijk gebeuren en aan de raad van bestuur gericht worden.
b) uitsluiting
door de algemene vergadering wegens gegronde redenen op voorstel van de raad van
bestuur.
c) de raad van
bestuur kan het lidmaatschap opschorten van de leden die zich zouden schuldig
gemaakt hebben aan ernstige inbreuken op de statuten, op de regels van de
eerbaarheid en van welvoeglijkheid. Deze beslissing moet gemotiveerd worden en
de betrokkene moet de kans hebben gekregen om gehoord te worden, eventueel
bijgestaan door een raadgever.
TITEL III
- Raad van Bestuur
Artikel 9
De vereniging
wordt geleid door een raad van bestuur van ten minste zes leden en ten hoogste
tien leden.
De leden van
de raad van bestuur worden verkozen door de algemene vergadering bij absolute
meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.Iedere bestuurder wordt
verkozen voor een duur van drie jaar. Het mandaat eindigt op de overeenkomstige
algemene vergadering.
Kunnen alleen
lid zijn van de raad van bestuur, de leden die in orde zijn met hun lidgeld en
die minstens één jaar lid zijn.
Artikel 10
De
kandidaturen voor de raad van bestuur moeten afgegeven worden aan de voorzitter
van de algemene vergadering uiterlijk op het ogenblik dat het punt
“verkiezingen” op de dagorde van de algemene vergadering wordt besproken.
Artikel 11
Elke kandidaat
voor het voorzitterschap van de raad van bestuur moet deel uitmaken van de raad
van bestuur in het jaar dat zijn kandidatuur voorafgaat.
De voorzitter
van de raad van bestuur wordt bij absolute meerderheid verkozen door de algemene
vergadering, op voorstel van de verkozen bestuurders.
De raad van
bestuur duidt in zijn midden een vice-voorzitter, een secretaris en een
schatbewaarder aan. Deze mandaten zijn cumuleerbaar, behalve voor de Voorzitter.
Het mandaat
van Voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en schatbewaarder bedraagt één jaar.
Artikel 12
De raad van
bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor de leiding en het beheer
van de vereniging.
De raad kan
eveneens opdrachten toevertrouwen aan één of meerdere bestuurders, aan leden of
aan derden. In deze gevallen wordt de omvang en duur van deze bevoegdheden nader
vastgelegd.
Het ontslag of
de afzetting van een bestuurder stelt een einde aan elke opdracht die hem door
de raad van bestuur is toegewezen.
Artikel 13
De raad van
bestuur vertegenwoordigt de vereniging t.o.v. derden op gerechtelijk en
financieel gebied.
De lopende
briefwisseling, die de vereniging niet financieel bindt, kan door de secretaris
of door een bestuurder getekend worden.
Artikel 14
De raad van
bestuur legt de algemene vergadering de jaarlijkse rekeningen en jaarverslagen
voor na controle door de commissarissen – controleurs van de rekeningen.
Er worden twee
commissarissen – controleurs van de rekeningen verkozen door de algemene
vergadering voor de duur van één jaar.
De bestuurders
nemen geen enkele persoonlijke verplichting t.o.v. de vereniging op.
Hun mandaat is
gratis en hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het
gekregen mandaat en de zware fouten die ze in het beheer bedrijven.
Artikel 15
De raad van
bestuur komt minstens tweemaal per jaar bijeen. Hij vergadert geldig indien
minstens de helft van zijn leden aanwezig zijn.
De stemmingen
gebeuren met volstrekte meerderheid.
In geval van
staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 16
Elk lid van de
raad van bestuur moet in vraag kunnen gesteld worden op elke algemene
vergadering.
Artikel 16 bis
In de schoot
van de vereniging worden 3 comités opgericht die hun opdrachten in volle
onafhankelijkheid vervullen, evenals een college. Hun leden worden benoemd voor
een mandaat van 3 jaar.
De 3 comités
beraadslagen bij gewone meerderheid en worden voorgezeten door een voorzitter
die gekozen wordt in hun midden.
1° Het comité
belast met opleidingsopdrachten:
« het
Opleidingscomité»
Dit comité
bestaat uit 4 tot 7 leden die hetzij instructeur, hetzij examinator of expert
zijn en die hun mandaat op de volgende wijze verkrijgen :
Een
vergadering van de instructeurs verkiest bij absolute meerderheid 4 tot 7 leden.
Deze verkiezing gaat over alle kandidaten, waarbij elke kiezer de mogelijkheid
heeft om voor meerdere kandidaten te verkiezen.
Indien er op
deze wijze geen 7 kandidaten verkozen zijn, gaat de vergadering van instructeurs
over tot een tweede stemronde.
Deze verloopt
volgens dezelfde procedure en betreft de kandidaten die in de eerste ronde niet
verkozen werden. Worden weerhouden, het aantal verkozenen tot beloop van het
aantal te begeven mandaten in functie van het aantal behaalde stemmen van elk
van de kandidaten.
De leden die
op die wijze worden verkozen verkrijgen hun mandaat bij de goedkeuring door de
Algemene Vergadering die zich tegen hun verkiezing kan verzetten met een twee
derden meerderheid.
Dit comité :
- zorgt ervoor
dat de opleiding zonder winstbejag, ononderbroken en met respect voor de
principes van gelijkheid en doorzichtigheid wordt georganiseerd;
- maakt het
gedetailleerde opleidingsprogramma op voor het bekomen van de toelatingen en
bevoegdheidsverklaringen met inbegrip van de opleidingsmethodes;
- zorgt voor
de publicatie en de bijwerking van de opleidingsprogramma’s;
- stelt de
kwalificatievoorwaarden voor examinatoren vast;
- kent de
bevoegdverklaringen voor examinatoren toe en zorgt voor de opname van de
aanstelling ervan in de databank;
- stelt de
regels vast volgens dewelke de examinatoren worden aangesteld, m.n. het aantal
vereiste examinatoren en taalkundige regels;
- erkent de
vzw’s in wiens kader opleidingen niet als luchtarbeid worden beschouwd.
2° Het comité
belast met de praktische organisatie van de examens:
« het
Examencomité»
Dit comité is
samengesteld uit 3 tot 7 leden die verkozen worden door de Algemene Vergadering
op voorstel van de raad van bestuur.
Deze leden
mogen noch instructeur, noch examinator zijn noch professionele commerciële
banden hebben met de DPM of ULM. De voorzitter van dit comité moet lid zijn van
de Raad van Bestuur.
Dit comité:
- ontvangt de
aanvragen tot examens;
- duidt de
examinatoren aan onder de bevoegde examinatoren in functie van de regels en
procedures die vastgelegd worden door het Opleidingscomité;
- bepaalt de
tarieven;
- waakt over
de organisatie van theoretische en praktische examens;
- zorgt voor
de opname van de resultaten van de theoretische en praktische examens in de
databank.
3° Het comité
belast met veiligheidsopdrachten: « het Veiligheidscomité»
Dit comité
bestaat uit 3 tot 7 leden die bij gewone meerderheid worden verkozen door de
Algemene Vergadering op voorstel van de Raad van Bestuur.
Dit comité:
- staat in
voor de bevordering van de veiligheid en stelt een programma voor de
veiligheidsbevordering op;
- zorgt voor
de jaarlijkse organisatie van de specifieke opleiding inzake veiligheid;
- organiseert
onder toezicht van het College van de Comités, de samenwerking met het
Directoraat Generaal Luchtvaart op het vlak van de inbreuken op de
luchtvaartwetgeving en de gevolgen hiervan;
- verzekert
zich in de mate van het mogelijke van de naleving van de reglementering;
- zorgt voor
de vermelding van de relevante informatie inzake veiligheid in de database, met
name de veiligheidsopleidingen die gevolgd worden;
- verzamelt en
analyseert de ongevallen en incidenten en formuleert voorstellen van preventieve
maatregelen die in het programma voor de bevordering van de veiligheid moet
geïntegreerd worden;
- Onderzoekt
de disciplinaire zaken die het aan het College van de Comités voorlegt.
4° « het
College van de Comités » of « College »
Dit college
bestaat uit de drie voorzitters van de comités en wordt voorgezeten door de
voorzitter van het Examencomité.
Dit college beslist bij gewone meerderheid.
Dit College,
op basis van de werkzaamheden van de drie comités en zonder zich in hun plaats
te stellen :
- ontvangt en
behandelt de disciplinaire dossiers opgesteld door het Veiligheidscomité;
- levert de
oefentoelatingen, de toelatingen tot het vliegen en de bevoegdheidsverklaringen
af;
- beperkt,
schorst en trekt de toelatingen en bevoegdverklaringen in bij gemotiveerde
beslissing, waarbij de betrokkenen de kans moet hebben gekregen om zich te
verdedigen;
- Vormt het
organisme dat verantwoordelijk is voor de databank en regelt de toegang ervan
voor de drie comités;
- Staat in
voor de kontakten met het Directoraat Generaal van de Luchtvaart met het oog op
diens aanwezigheid bij de examens en inzake samenwerking op het vlak van
inbreuken op de luchtvaartwetgeving.
TITEL IV
- Algemene vergadering
Artikel 17
De algemene
vergadering is samengesteld uit al de leden.
Elk lid kan
zich door een ander lid laten vertegenwoordigen met een geschreven volmacht.
Elk lid kan
maar over één volmacht beschikken.
Artikel 18
De jaarlijkse
algemene vergadering zal minstens tien maanden, hoogstens veertien maanden na de
vorige jaarlijkse algemene vergadering plaats vinden.
De raad van
Bestuur zal de uitnodigingen per post aan elk lid opsturen, 15 dagen voor de
algemene vergadering.
Artikel 19
De algemene
vergaderingen beslissen geldig bij volstrekte meerderheid van de aanwezige
leden, behalve voor de andere gevallen die in de wet of elders in deze statuten
voorzien zijn.
De AV kan bij
volstrekte meerderheid beslissen een nieuw punt toe te voegen aan de dagorde.
In dit geval
kunnen geldig beslissingen genomen worden buiten de dagorde.
De
beslissingen liggen ter inzage van de leden op de zetel van de vereniging.
Onder de
verantwoordelijkheid van de algemene vergadering vallen :
- de
statutenwijzigingen;
- de benoeming
en afzetting van de beheerders;
- de
goedkeuring van de rekeningen;
- de benoeming
van twee commissarissen – controleurs van de rekeningen;
- de
ontbinding van de vereniging;
- de
uitsluiting van leden;
- het bepalen
van de jaarlijkse bijdrage;
- de
goedkeuring van de samenstelling van het Opleidingscomité, het Examencomité en
het Veiligheidscomité.
Artikel 20
De Raad van
bestuur kan een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen.
Hij is hiertoe
verplicht wanneer minstens één vijfde van de leden hierom verzoekt
Artikel 21
In geval van
ontbinding van de vereniging duidt de algemene vergadering één of meerdere
vereffenaars aan.
Het saldo van
het actief zal gestort worden aan één of meerdere verenigingen die hetzelfde
doel nastreven of, bij gebrek hieraan, aan een of meerdere sportfederaties.
|
© Copyright © FBAM - BMLF Webmaster: Luc Van Nerom, Vlaamse Brusselaar qui habite en Wallonie... ;-) Site optimised for
|